기획전 《느리고 빠른 이식 A Deliberate and Rapid Transplant》 전시 서문
글 : 이지언

Embracing: In and Out of the Body



What are prosthetics? They are often defined as devices that serve as substitutes for body parts when they are lost. The sight of a machine that emerges from the human body no longer feels unfamiliar. I too cannot escape the use of prosthetics. In October, two crowns were placed on my broken teeth, and I have since scheduled an appointment for dental implants. Models of prosthetic legs, prosthetic hands, canes, and hearing aids are displayed along the way to Seoul Station, the center of the city. From the leather prosthetic arms presented to veterans and others produced by James Gillingham in Chard, England in the 1870s to the ‘Hero Arm’ (de- veloped by Open Bionics), which allows five robotic fingers to move freely with only fine muscle control, pros- thetics have evolved to take on a wide and diverse range of forms. In contemporary times, individuals can live their daily lives through collaboration with both internalized and externalized devices that function as prosthetic extensions of themselves.

Gijeong Goo shifts their approach in his latest piece, Crossing Bodies. Motion capture technology became a part of our collective awareness with the animation of female robots in the 1985 television commercial ‘Bril- liance,’ produced by Robert Abel. Presently, it finds applications in diagnosing bone and muscle issues within medical institutions. The motion-capture suit featured in the video clumsily mimics the performer, using mag- netic fields to maintain (in)complete contact between the body and technology, resulting in a haphazard repli- cation of the performer’s movements. Swift hand gestures or peculiar poses made by the performer lead to the complete distortion of the replicated bone joints. You can witness the moment when the movement is tracked and cross-synthesized. The performer’s data is converted into volumes, presented as a video alongside an as- sistive device needed for the later stage (a walker) of human’s standing years. This portrayal highlights the limit- ed integration of technology with the human body while emphasizing its role as an outward extension that aids the body. Crossing Bodies serves as an annotation to Facing and Strolling, attempting to unify various move- ments by weaving together 3D skeletons, documented performer movements, and 4D animation.


보철이라는 디바이스는 무엇일까. 신체 일부를 상실했을 때 몸에 접합하는 대체물로 정의되고는 한다. 인간의 몸에 돋아난 기계의 형상은 더 이상 낯설게 느껴지지 않는다. 나도 인공 보철에서 자유로울 수 없다. 다음은 10월 깨진 치아에 두 개의 크라운을 씌웠고 임플란트 수술이 예정되어 있다. 서울역으로 가는 길에는 의족, 의수, 지팡이, 보청기의 모형들이 전시되어 있다. 1870년대 영국의 차드에서 제임스 길링햄James Gilingham이 제작한 참전군인 등에게 선물한 가죽 의수와 미세한 근육만으로 다섯 개의 로봇손가락을 자유롭게 움직일 수 있는 ‘히어로 팔’(오픈바이오닉스사 개발)까지 보철의 형태는 넓고 다양화되었다. 동시대를 살아가는 사람들은 보철적 존재이며, 체내화-체외화된 디바이스와 협업을 통해 매일을 살아낼 수 있다.

구기정 작가는 신작 'Crossing Bodies 횡단하는 몸들'에서 작업방식의 전환을 시도한다. 모션 캡처가 우리에게 익숙해진 시기는 1985년 로버트 아벨(Robert Abel)에 의해 제작된 텔레비전 광고 브릴리언스(Brilliance)에 등장하는 여성형 로봇의 애니메이션을 위해서였다. 현재는 국내외 의료기관에서 뼈와 근육의 문제를 진단하는 용도로 쓰이게 된다. 영상에 비치는 모션 캡쳐 수트는 자기장으로 뼈마디를 흉내내는 몸과 기술의 교차 혹은 (불)완전한 접촉을 계속해서 해나가며 서투르게 퍼포머를 복제했다. 퍼포머가 손동작을 빠르게 하거나 기괴한 포즈를 취하면 뼈마디를 뒤틀려 버렸다. 움직임이 트래킹되는 순간의 교차-합성감을 경험할 수 있다. 퍼포머의 데이터에 볼륨을 붙인 영상과 인간이 설 수 있는 순간(보행기)에서 마지막 노년기에 필요한 기립 보조장치와 함께 놓인다. 이는 신체와 합치되지 못하는 기술의 한계적 이미지와 몸의 연장이자 바깥으로 나아가는 헬퍼로서의 기능을 만들어 낸다. 'Facing and Strolling 마주보고 걷기'는 'Crossing Bodies 횡단하는 몸들'의 주석으로 3D 뼈대와 퍼포머의 움직임 도큐멘팅, 4D 애니메이션을 직조하여 이들의 생성한 여러 움직임을 한데 간직하는 시도다.

〈 Crossing Bodies 횡단하는 몸들〉(2023)

〈 Facing and Strolling 마주보고 걷기〉(2023)