Single channel 4k video, beam projection, stainless bench, 10min 35sec.
Installed at Hall1

Director : Gijeong Goo
Script : OPEN AI
Translation : Google Translator
Casting : Gijeong Goo
Research and Edit : Jieon Lee
Creative Producer : Jaewon Chung
Producer : Yoora Jeong
Production Team : Eunbi Ko
D.O,P : Jaejin Lee
Camera 1st : Jaeseo Lee
D.I : Nayeon Kim

단채널 4k 비디오, 빔 프로젝션, 스테인리스 벤치, 10분 35초.
홀1설치

연출 : 구기정
대본 : OPEN AI
번역 : 구글 번역기
출연 : 구기정
리서치 및 편집 : 이지언
제작 총괄 : 정재원 
프로듀서 : 정유라
제작부 : 고은비
촬영감독 : 이재진
촬영보조 : 이재서
색보정 : 김나연

Whose order do your fingers follow?
〈당신의 손가락은 누구의 명령을 수행합니까?
〉, (2022)
 
『파르마코-AI』(2022, 작업실유령)에서 영감을 받았다. 미디어 아티스트의 인터뷰를 가장한 GPT-3(AI가 딥러닝을 통해 만들어낸 인간과 같이 글을 쓸 수 있도록 만들어낸 언어 모델)와의 대화록의 실험적 영상화다. 먼저, 미디어라는 툴Tool과 무빙/이미지를 주로 작업해온 작가는 이러한 딥러닝 AI 기술이 어떻게 변할지 이에 따라 우리의 몸은 어떤 반응을 보일 것인지에 대한 다른 질문들을 던진다. GPT-3의 목소리는 작가라는 신체를 빌려 발화하고 관람자에게 가 닿는다. 인간의 말을 배운 AI의 언어가 다시금 인간에게 회귀하는 과정은 AI를 얼마나 활용할 수 있고, 그 영역은 어디까지인지 또는 서로를 대리할 수 있는 지점이 어느 정도인지를 가늠한다. 현재 상황을 아래의 표로 분석한다.

It is inspired by the book entitled Pharmako-AI by K Allado-McDowell. The artwork is a fake interview video and a communication experiment with *GPT-3(OPEN AI). Artist, who has been worked with tools mainly moving images, asks and responds the questions about how these deep-learning AI technologies will change and how our bodies will react. The voice of GPT-3(OPEN AI) emanates through the body of the artist, and it contacts the viewers. The cycle of deep learning AI, which adopts human language interpreted into their language and transmits it to the human back, is measuring how much AI would be substituted for the human being and their life. The following graph states the current situation.


1. 자동화 가능목록과 해당 기능의 중요도
미국노동량 기준 가장 시간을 많이 쏟는 반복적인 물리적 노동, 데이터 가공, 데이터 콜렉팅은 모두 60%가 넘는 수치로 자동화 시스템과 몫을 나눌 수 있다. 의례 예상할 수 있는 자동화의 침범이 그리 위협적으로 느껴지지 않을 수도, 당연히 관리의 범주에 속한다고 느낄 수도 있다. 적어도 창작에 영역을 파고듦에는 더욱 그럴 것이다.

1. Automatability of Workplace Activities and Their Importance in Work.
In the United States, most tasks in the workplace are dominantly predictable physical activities, processing data and collecting data, which are over 60% average. It means that we can share labour with the automation system As we can guess, encroachment of automation is not critically harmful and can manage them. At least, we believe that AI cannot deeply approach a realm of creativity.


2. 유능한 인간의 역량을 AI가 가지게 될 예상 연도 맥킨지 글로벌 학회가 예측한 AI가 최상위 인간군 기준의 역량을 가지게 될 예상 연도의 그래프다.
이미 2017년도에 패턴 분석과 설계 등의 항목은 인간 기준에 도달했으며 이는 곧 현재를 돌아보게 한다. 우리가 내심 안도했던 창작Creativity의 영역은 46년 후에 다른 프로그래밍 언어에 의해 균열과 반향을 일으킬지도 모르겠다. 작업은 고유한 영역이라 믿었던 ‘창작의 언어-사고의 표현'이 대체될 수 있다는 불안과 이를 어떻게 받아들이고 비평적으로 수용할지 고민하게 만든다.

2. The Year AI Attains Top-Level Human Performance in Workplace Skills.
According to the research of McKinsey Global Institute, they assume the year of AI’s work performance same as Top-Leve human. Such as recognising the known pattern and optimisation & planning have already reached humans in 2017, and it leads us to look back on now and think later. The area of creativity that we were relieved to be only in human capability, will be cracked and with other programming languages within 46 years. The work emphasises the anxiety that the unique language of creativity-expression-thinking could be replaced by technology and how to adjust them critically and effectively.

글 : 이지언
text : Jieon Lee



그래프 발췌
1. 리처드 바드윈의 저서에서 발췌한 노동 수행의 자동화와 해당 업무의 중요도, p.246.

2. 동일한 책에서 발췌한 유능한 인간의 역량을 AI가 가지게 될 예상 연도, p.252.


Graphs
1. Baldwin, R. (2020). The Globotics Upheaval : Globalisation, Robotics and the Future of Work. Orion Publishing Group.Figure 9.1 Automatability of Workplace Activities and Their Importance in Work, p.246.

2. Baldwin, R. (2020). The Globotics Upheaval : Globalisation, Robotics and the Future of Work. Orion Publishing Group.Figure 9.3 The Year AI Attains Top-Level Human Performance in Workplace Skills, p.252.