Single-Channel Video, 34inch Wide Monitor, 3440x1440px, 06:28:00, Stainless installation
Installed at Seoul Art Space Mullae
Choreography, Performance : Chung Ji Hye
Sound : Suk Hong
3d assistant : Hyoungmin Lee
Construction Supervisor : Seongil Choi
단채널 비디오, 34인치 와이드 모니터, 3440x1440px, 6분 28초, 스테인레스 구조물
문래예술공장 설치
안무, 퍼포먼스: 정지혜
사운드 : 홍석민
3D 도움 : 이형민
구조물 제작 : 최성일
Installed at Seoul Art Space Mullae
Choreography, Performance : Chung Ji Hye
Sound : Suk Hong
3d assistant : Hyoungmin Lee
Construction Supervisor : Seongil Choi
단채널 비디오, 34인치 와이드 모니터, 3440x1440px, 6분 28초, 스테인레스 구조물
문래예술공장 설치
안무, 퍼포먼스: 정지혜
사운드 : 홍석민
3D 도움 : 이형민
구조물 제작 : 최성일
Facing and Strolling
〈마주보며 걷기〉, (2023)
Gijeong Goo shifts their approach in his latest piece, Crossing Bodies. Motion capture technology became a part of our collective awareness with the animation of female robots in the 1985 television commercial ‘Bril- liance,’ produced by Robert Abel. Presently, it finds applications in diagnosing bone and muscle issues within medical institutions. The motion-capture suit featured in the video clumsily mimics the performer, using mag- netic fields to maintain (in)complete contact between the body and technology, resulting in a haphazard repli- cation of the performer’s movements. Swift hand gestures or peculiar poses made by the performer lead to the complete distortion of the replicated bone joints. You can witness the moment when the movement is tracked and cross-synthesized. The performer’s data is converted into volumes, presented as a video alongside an as- sistive device needed for the later stage (a walker) of human’s standing years. This portrayal highlights the limit- ed integration of technology with the human body while emphasizing its role as an outward extension that aids the body. Crossing Bodies serves as an annotation to Facing and Strolling, attempting to unify various move- ments by weaving together 3D skeletons, documented performer movements, and 4D animation.
구기정 작가는 신작 'Crossing Bodies 횡단하는 몸들'에서 작업방식의 전환을 시도한다. 모션 캡처가 우리에게 익숙해진 시기는 1985년 로버트 아벨(Robert Abel)에 의해 제작된 텔레비전 광고 브릴리언스(Brilliance)에 등장하는 여성형 로봇의 애니메이션을 위해서였다. 현재는 국내외 의료기관에서 뼈와 근육의 문제를 진단하는 용도로 쓰이게 된다. 영상에 비치는 모션 캡쳐 수트는 자기장으로 뼈마디를 흉내내는 몸과 기술의 교차 혹은 (불)완전한 접촉을 계속해서 해나가며 서투르게 퍼포머를 복제했다. 퍼포머가 손동작을 빠르게 하거나 기괴한 포즈를 취하면 뼈마디를 뒤틀려 버렸다. 움직임이 트래킹되는 순간의 교차-합성감을 경험할 수 있다. 퍼포머의 데이터에 볼륨을 붙인 영상과 인간이 설 수 있는 순간(보행기)에서 마지막 노년기에 필요한 기립 보조장치와 함께 놓인다. 이는 신체와 합치되지 못하는 기술의 한계적 이미지와 몸의 연장이자 바깥으로 나아가는 헬퍼로서의 기능을 만들어 낸다. 'Facing and Strolling 마주보고 걷기'는 'Crossing Bodies 횡단하는 몸들'의 주석으로 3D 뼈대와 퍼포머의 움직임 도큐멘팅, 4D 애니메이션을 직조하여 이들의 생성한 여러 움직임을 한데 간직하는 시도다.
전시 서문 Embracing: In and Out of the Body 발췌
〈마주보며 걷기〉, (2023)
Gijeong Goo shifts their approach in his latest piece, Crossing Bodies. Motion capture technology became a part of our collective awareness with the animation of female robots in the 1985 television commercial ‘Bril- liance,’ produced by Robert Abel. Presently, it finds applications in diagnosing bone and muscle issues within medical institutions. The motion-capture suit featured in the video clumsily mimics the performer, using mag- netic fields to maintain (in)complete contact between the body and technology, resulting in a haphazard repli- cation of the performer’s movements. Swift hand gestures or peculiar poses made by the performer lead to the complete distortion of the replicated bone joints. You can witness the moment when the movement is tracked and cross-synthesized. The performer’s data is converted into volumes, presented as a video alongside an as- sistive device needed for the later stage (a walker) of human’s standing years. This portrayal highlights the limit- ed integration of technology with the human body while emphasizing its role as an outward extension that aids the body. Crossing Bodies serves as an annotation to Facing and Strolling, attempting to unify various move- ments by weaving together 3D skeletons, documented performer movements, and 4D animation.
구기정 작가는 신작 'Crossing Bodies 횡단하는 몸들'에서 작업방식의 전환을 시도한다. 모션 캡처가 우리에게 익숙해진 시기는 1985년 로버트 아벨(Robert Abel)에 의해 제작된 텔레비전 광고 브릴리언스(Brilliance)에 등장하는 여성형 로봇의 애니메이션을 위해서였다. 현재는 국내외 의료기관에서 뼈와 근육의 문제를 진단하는 용도로 쓰이게 된다. 영상에 비치는 모션 캡쳐 수트는 자기장으로 뼈마디를 흉내내는 몸과 기술의 교차 혹은 (불)완전한 접촉을 계속해서 해나가며 서투르게 퍼포머를 복제했다. 퍼포머가 손동작을 빠르게 하거나 기괴한 포즈를 취하면 뼈마디를 뒤틀려 버렸다. 움직임이 트래킹되는 순간의 교차-합성감을 경험할 수 있다. 퍼포머의 데이터에 볼륨을 붙인 영상과 인간이 설 수 있는 순간(보행기)에서 마지막 노년기에 필요한 기립 보조장치와 함께 놓인다. 이는 신체와 합치되지 못하는 기술의 한계적 이미지와 몸의 연장이자 바깥으로 나아가는 헬퍼로서의 기능을 만들어 낸다. 'Facing and Strolling 마주보고 걷기'는 'Crossing Bodies 횡단하는 몸들'의 주석으로 3D 뼈대와 퍼포머의 움직임 도큐멘팅, 4D 애니메이션을 직조하여 이들의 생성한 여러 움직임을 한데 간직하는 시도다.
전시 서문 Embracing: In and Out of the Body 발췌