3-channel video (loop), preserved plants, wall paper, 88” OLED 1EA, 77” OLED 1EA, 65” OLED 1EA, Dimensions variable
Sound: Suk Hong

Macro Scenes
미세한 풍경 
(2023)

Made up of green plants, digital images that attempt to mimic them, and mechanical organisms that transcend the limitations of nature, the artificial garden inside Macro Scenes (2023) is an exercise in symbiosis. While the piece can be read as an attempt to reproduce a natural landscape as-is, this effect is actually achieved by a combination of sophisticated 3D editing and cutting-edge displays dedicated to creating a completely artificial environment entirely at odds with its natural counterpart. The visual illusion summoned by these images and objects, sourced from realms virtual and real alike, serves as a metaphor for today’s lived experience, in which everyday technologies still include encounters with unfamiliar cognitive sensations. Goo’s unique landscapes allow for a synesthetic approach and experience, encouraging a slow, delicate exploration of the boundary between virtual and real.

Even as it addresses the most contemporary of themes, like technology and cognitive sensation, Macro Scenes also touches on certain fundamental aspects of human nature, like our seeming ambivalence toward the natural world itself and our apparent desire to possess and recreate idealized worlds for ourselves, as evinced by the rising popularity of terrariums and the nostalgic penchant for pressing and preserving autumn leaves.

〈미세한 풍경〉(2023) 속 인공 정원은 푸른 식물과 이를 모방하려는 디지털 이미지 그리고 자연적 속성을 뛰어넘는 기계적 생물이 공생하고 있습니다. 이 작품은 자연의 풍경을 그대로 빌려 오려는 시도처럼 읽힐 수 있으나, 사실 정교한 3D 편집술과 고도의 디스플레이를 통해 본래의 자연적 특성과는 상반된 완전한 인공적 환경을 추구한 결과입니다. 가상과 현실을 오가며 채집된 이미지와 사물이 불러일으키는 시각적 착시는 일상화된 기술력 안에서 여전히 낯선 인지적 감각을 마주하게 되는 오늘의 상황을 은유합니다. 작가가 만들어낸 이런 고유한 풍경들은 가상과 현실의 경계를 천천히 그리고 세밀하게 들여다 볼 수 있게 하며 이를 공감각적으로 체험할 수 있게 합니다.

작품은 기술과 인지적 감각에 대한 가장 동시대적인 주제를 다뤄내는 한편, 가을의 단풍잎을 간직하려는 노스탤지어 혹은 최근 테라리움에 대한 관심 등에서 엿보이는 자연에 대한 인간의 본성과 이상적 세계를 소유하고 재창조해 내려는 양가적인 태도를 다루고 있습니다.

글: 송고은 (BB&M 큐레이터)